Glen Michaelsen
SEO-specialist med 16 års erfaring​

Bliv klog på SEO: Sådan vælger du dine søgeord

Hvis du har hørt om søgemaskineoptimering, har du nok også hørt om vigtigheden af at vælge de rigtige søgeord. Søgeord er essentielle for din sides værdi og har ofte afgørende betydning for, hvor højt du rangerer på Google.

En søgeordsanalyse er en af de vigtigste og mest værdifulde faktorer indenfor søgemaskineoptimering. Ved at finde de rigtige søgeord, finder du ikke kun frem til, hvordan du skal målrette din SEO, men du lærer også meget om dine potentielle kunder generelt.

5 tips til at finde dine søgeord

For at tiltrække de rigtige besøgende til din side, skal du finde de rigtige søgeord. Derfor er det vigtigt, at dine søgeord er effektive, og at dine potentielle kunder søger på dem. Men hvordan finder man frem til disse? Vi har samlet 5 gode råd til, hvordan du finder frem til dine søgeord.

1. Find ud af, hvad potentielle kunder søger på

Først og fremmest er det vigtigt at undersøge, hvilke søgeord dine potentielle kunder gør brug af. Begynd derfor med at lave en brainstorm over termer og begreber, som er relevante for din industri og for de produkter, som du udbyder.

Når man brainstormer søgeord, er det vigtigt at huske, at der altid er en anden måde at formulere sig på. Find derfor synonymer og andre udtryk, som er relevante til dine fundne ord. Denne proces bør ende med en liste med flere hundrede potentielle søgeord.

2. Find inspiration hos dine konkurrenter

Når du har brainstormet over potentielle søgeord, kan det være relevant at kigge på, hvilke søgeord dine konkurrenter gør brug af. De fleste konkurrenter står overfor samme problem som dig, når det kommer til at valget af søgeord.

Nogle af dine konkurrenter har muligvis brugt mange timer og ressourcer på at finde gode og relevante søgeord. Derfor kan du nemt supplere din liste med ord og vendinger, som dine konkurrenter gør brug af.

3. Gør brug af tekniske værktøjer

Selvom du føler, at du har fundet alle søgeord, som er relevante indenfor din branche, kan det være relevant at gøre brug af tekniske værktøjer. Google udbyder adskillige online værktøjer, som kan hjælpe dig til at finde gode søgeord.

Keyword Planner er et online analyseværktøj, som hjælper dig med at få idéer og inspiration til nye søgeord. Værktøjet kan vise dig antallet af månedlige søgninger på specifikke søgeord.

4. Vælg ikke altid de stærkt generiske søgeord

Når man bruger et analyseværktøj som Keyword Planner, kan det være fristende at vælge de stærkt generiske søgninger, som har omkring 5000 månedlige søgninger. Dog er disse søgeord ikke altid en fordel for din sides værdi.

Når du skal vælge et søgeord, kan det være en fordel at finde mindre søgte fler-ords søgninger, som er relevante for netop din målgruppe. Mindre trafikerede søgeord kan give større værdi for din side i sidste ende.

5. Brug dine søgeord med måde

Når du har fundet frem til gode og effektive søgeord, er det vigtigt ikke at overforbrugere ordene på din side. Hvis et ord nævnes et unaturligt antal af gange, vil Google betragte det som snyd. Dette vil ikke skabe værdi for din side.

Et søgeord bør indgå naturligt i en tekst og ikke overforbruges. Dog er det essentielt at dine søgeord indgår i overskrifter og underoverskrifter på din side. Hermed gør du din side mere relevant i både Googles og potentielle kunders øjne.

Få hjælp til at finde de rigtige søgeord

Der er mange faktorer, der skal tages med i overvejelserne, når man skal finde de rigtige søgeord. Derfor kan det hurtigt blive en længerevarende proces, som kræver både tid og ressourcer.

Leadtime er et online mediebureau, som er specialiserede i søgemaskineoptimering. Ønsker du hjælp til optimering af din side eller blot en uforpligtende snak, så kontakt os her. Vi hjælper dig glædeligt med at finde de rette søgeord, som matcher netop din målgruppe.

Skal vi tage en snak?
Udfyld formularen og bliv kontaktet af en af vores specialister.
Modtag inspiration, guides og spændende indsigter

Vores nyhedsbrev er målrettet beslutningstagere, der ønsker at blive holdt opdateret i en branche, der konstant er i udvikling.

Vi skriver typisk om:

  • Fra prospekt til ambassadør: Konkrete eksempler for hvordan man med marketing flytter kunder fra prospekt til lead, lead til kunde og (sidst men ikke mindst) kunde til ambassadør.

  • Opdateringer i branchen: Når det digitale landskab ændrer sig, kan det have stor betydning for jer. Vi holder jer opdateret og giver vores bud på, hvordan den konkrete opdatering vil have effekt.

  • Succeshistorier fra kunder: Udover at vi elsker at fejre vores (og vores kunders) succeser, så skal disse også inspirere til initiativer og metoder, I kan bruge.

  • Værktøjer til marketing: Meget lavpraktisk viser vi de værktøjer, der øger hastigheden og kvaliteten af vores arbejde. Altid med konkrete eksempler på, hvordan de kan benyttes.

 

Tilmeld dig her

Samtlige nyhedsbreve følger disse principper:

  • Kan læses på under 3 minutter
  • Relevante for beslutningstagere og generalister
  • Der er aldrig tale om reklamemails 

Kunne du bruge min artikel?

Hvis du kender andre, der kunne få glæde af artiklen, vil jeg sætte stor pris på, hvis du vil dele artiklen. Hvis du har input til artiklen eller konkrete spørgsmål til mig, er du velkommen til at kontakte mig her.