Fem spørgsmål du bør stille dit AdWords-bureau

Claus Bermann

Google udgav i starten af 2012 en annoncørvejledning. En hjælp til virksomheder, som enten benytter eller leder efter et AdWords-bureau. På baggrund af bl.a. Googles annoncørvejledning, er her samlet fem spørgsmål, som jeg mener, du bør stille dit AdWords bureau, og som de skal kunne svare dig på.

1. Kan jeg få adgang til min AdWords-konto?

Google oplyser at; “Du har som minimum ret til at få oplyst antal klik, visninger og pris på din AdWords-annoncering”. Du bør dog for god ordens skyld kræve, at dit bureau giver dig adgang til selve kontoen, så du dermed har fuld gennemsigtighed for dit forbrug og resultaterne heraf.

Du kan f.eks. kræve læseadgang til din AdWords-konto, dette kræver blot, at du har en Google konto (f.eks. en gratis Gmail).

2. Hvordan måler I effekten af min markedsføring?

Måling og sporing på effekten af dine markedsføringskroner bør altid være en integreret del af den service dit AdWords-bureau leverer, dette kan f.eks. gøres via Google Analytics og opkaldssporing. Effektmåling af AdWords-kampagner skal ikke bero på mavefornemmelser og antagelser, men fakta.

Dygtige AdWords-bureauer vil derfor altid kunne dokumentere effekten af dine kampagner. F.eks. hvor mange telefoniske og skriftlige leads/henvendelser eller salg i din webshop, genereres og til hvilken pris.

3. Hvilke referencer har I?

Bliver du kontaktet af et AdWords-bureau, er det altid en god idé at spørge efter referencer og udtalelser fra andre kunder. Ét er hvad bureauet siger om sig selv, noget andet er kundernes oplevelser. Seriøse AdWords-bureauer bør altid have både referencekunder og udtalelser fra disse direkte tilgængeligt på deres hjemmeside, og i mange tilfælde også case materiale på gennemførte kampagner.

4. Er I certificerede Google partnere?

I starten af 2012 opdaterede Google kravene til deres certificerede partnere og foretog en revision af samtlige bureauer. For at opfylde disse krav, skal certificerede partnere skilte med deres partner status på forsiden af deres hjemmeside, sammen med oplysninger om antal individuelt certificeret medarbejdere og endeligt have link direkte til Googles annoncørvejledning.

Kravene og den foretagede revision fra Google skulle angivelig rydde op i bureauer, som ikke fulgte Googles retningslinjer, og dermed hæve kvaliteten af og tilliden til Googles certificerede partnerbureauer. Du kan benytte Google Partnersøgning til at finde en liste over samtlige Google certificerede partnere.

5. Kan I tilbyde mig andet end AdWords?

Når du vælger AdWords-bureau, bør du også overveje og stille spørgsmålet “Hvad kan I ellers tilbyde og hvordan kan I hjælpe med at udvikle min forretning?” Som bekendt er AdWords ikke den eneste kanal til online markedsføring. Derfor vil det også være relevant for dig, om dit AdWords-bureau også kan tilbyde dig søgemaksineoptimering, markedsføring på sociale medier og webdesign, til i samarbejde med dig at udvikle din forretning yderligere.

 
Claus's picture

Skrevet af: Claus Bermann

Claus´ interesse ligger indenfor PPC-kampagner, opbygning og optimering af landings- og kampagnesider. Øvrige fokusområder er webanalyse og website usability.

  • Cand.merc i markedsføring fra CBS
  • Google AdWords certificeret
  • Google Analytics certificeret
  • Underviser i Google AdWords

Find Claus Bermann på sociale medier

By Claus Bermann