Sådan laver du en Google AdWords strategi

David Luhaæær

6 simple steps til udvikling af AdWords strategi

En god AdWords strategi kan sikre den rette udnyttelse af dine muligheder, når det kommer til annoncering via Google AdWords. Udvikling af strategien handler i stor udstrækning om at stille sig selv de rette spørgsmål, inden man kaster sig ud i projektet. Følg disse simple steps, til udarbejdelse af din egen AdWords strategi.

1: Hvad vil du bruge AdWords til?

Google AdWords er et udpræget pull-medie. Dette betyder, kort fortalt, at Google kan sætte dig i forbindelse med mennesker, som har et udtrykt behov for en specifik vare, information eller serviceydelse, på nøjagtigt det tidspunkt de har behovet.

Når du vælger dit overordnede mål for din AdWords annoncering, er det vigtigt at have dette i tankerne. AdWords er nemlig mest effektivt, når det bruges til at imødekomme en konkret efterspørgsel.

Leder folk efter noget du kan tilbyde? Hvis du ikke ved det, kan du bruge Googles søgeordsværktøj til at finde ud af det.

Google AdWords strategi

2: Hvilke konkrete resultater ønsker du at opnå?

Most Wanted Response (MWR) er betegnelsen for det du ønsker, som resultatet af din AdWords annoncering. 

Nu føler du dig måske fristet til blot at sige, at dit MWR er salg. Det er også fint, men afhængig af hvilken branche du befinder dig i, er der forskellige veje hertil. MWR er en konkret, værdifuld og altid målbar handling. Det kan f.eks. være:

  • Leads, mails og telefonopkald
  • Direkte salg
  • Bestil abonnement
  • Download materiale
  • Tilmeld nyhedsbrev
  • Lav en beregning
  • Download free trial
  • ..tilføj selv

3: Hvad er resultatet værd for dig?

Når du har besluttet hvad dit mål med annonceringen er, skal du forsøge at estimere værdien af den valgte handling (MWR). Fastsættelse af denne værdi er vigtig, idet AdWords kampagnen kan spores og optimeres således du aldrig betaler mere for MWR, end du synes den er værd. På den måde kan du bedre sikre en  profitabel AdWords strategi.

At fastsætte værdien af MWR, er ikke helt simpelt. Hvis du sætter værdien for lavt vil du, igennem senere optimering af AdWords kampagnen, ende med at skære lønsomme dele fra. Sætter du værdien for højt, kan du ende op med et tab som resultatet af dine anstrengelser. Ingen af delene er tilfredsstillende. Du vil med sikkerhed justere værdien af MWR, når din kampagne har været igang i nogen tid, men du bliver nødt til at have et udgangspunkt.

Når du sætter værdien af MWR, bør du tage flg. i betragtning:

  • Direkte værdi af MWR
  • Hvad koster det at købe en lignende MWR igennem andre aktiviteter (messer, mødebookning eller andre online kanaler)?
  • Hvad sparer du af salgs- eller arbejdstid i forhold til andre kanaler?
  • Har MWR branding værdi?
  • Bringer MWR muligvis flere kunder med sig?
  • Bidrager MWR til en kundeservice besparelse eller forbedring?
  • Sandsynligheden for merværdi, f.eks. via opsalg eller gensalg.
  • Eventuelle beregninger, du tidligere har lavet, på gennemsnitlig gensalgs- og/eller opsalgsrate?
  • Hvor lang må indtjeningstiden være?
  • Hvor meget vil du eksperimentere?
  • ..tilføj selv

4: Hvem er din målgruppe?

Du får brug for at gøre dig tanker om, hvem det er du gerne vil i kontakt med. Målgruppen vil have indflydelse på den praktiske udførelse af kampagnen, herunder udvikling af annoncetekster, kampagnesider, søgeord og segmentering af annoncerne.

Fire ting du som minimum skal tage stilling til omkring din målgruppe:

  • Geografi - Hvis du kun tager imod kunder fra Aalborg og omegn, skal du ikke annoncere i København. 
  • Privat/Erhverv - Måske sælger du kun til virksomheder. I så fald skal du have sorteret private fra.
  • Demografi - Find ud af hvem du kommunikerer med og mød dem på deres premisser.
  • Situation - Hvem er i en situation, hvor du vil være den helt rigtige for dem?

5: Hvad er din kampagnes løbetid, budget og begrænsninger?

Din Google AdWords kampagne kan hurtigt komme ud på at sidespor, hvis ikke du sætter nogle faste rammer for den. Gør det klart fra starten: 

  • Hvor længe kampagnen, i første omgang, skal køre.
  • Hvornår der skal evalueres.
  • Hvor mange penge du vil bruge.
  • Hvordan pengene skal fordeles imellem virksomhedens produkter/services.

Sæt rammerne og hold dem.

6: Hvordan vil du spore, evaluere og optimere?

En af de mange skønne ting ved Google AdWords, er at alt kan spores. Til at spore på effekten af din Google AdWords kampagne, kan du bruge Google AdWords konverteringssporing eller et webanalyseværktøj, som for eksempel Google analytics. Hvad du skal vælge afhænger i stor udstrækning af kompleksiteten af din kampagne og dine mål. Brug af disse værktøjer tillader dig at se hvilke ord som fører til MWR, og hvad det koster hvert enkelt søgeord at generere MWR.

Med opkaldssporing kan du tilmed se, nøjagtigt hvor mange opkald du får igennem din AdWords kampagne.

Sørg for at have din webanalyse på plads, inden du starter med at bruge penge. Det er webanalysen som senere vil fortælle, hvilke søgeord der skal pauses, optimeres eller udvides.

Med disse seks steps, er du godt på vej til en effektiv Google AdWords strategi. Strategien er basis, og naturligvis noget simplificeret. Den er et rigtigt godt sted at starte, og vil sandsynligvis kunne danne grundlag for dine første succeser med Google AdWords annoncering. Får du brug for professionel hjælp, kan du se her hvad du bør stille af spørgsmål inden du vælger AdWords bureau.

 
David's picture

Skrevet af: David Luhaæær

David rådgiver og fokuserer på hvordan kunden kan opnå succes med AW Media, samtidig med at kunden får mest ud af pengene.

  • Specialist i rådgivning af online strategier
  • 9 års erfaring i online branchen
  • Underviser i Google AdWords og SEO strategi
  • Ansat hos AW Media siden 2009